Verslag van het eerste Onderlinge toernooi Jeu de Boules – 18 juli 2020

Zaterdag 18 juli was het dan zover: het eerste JdB-toernooi van 2020 kon gespeeld worden. Net als op de JdB-middagen de aflopen weken was het ook op dit toernooi een gezellige drukte. Nieuw was dit jaar het verdelen van de (30) deelnemers over een op papier sterkere A- en een iets minder sterke B-poule. Gewoon om de spelers wat meer tegen hun eigen niveau te laten spelen, dat komt het speelplezier alleen maar ten goede.

Bij de toernooileiding weer het vertrouwde gezicht van Dolf van der Hoeven. In maart nog getroffen door een herseninfarct, nu alweer goed op de weg terug! Alle deelnemers waren hier heel blij mee.

Het toernooi startte om 12.30 uur met 16 deelnemers in de A-poule en 14 deelnemers in de B-poule. Er werden 4 rondes gespeeld met iedere ronde een andere maat en natuurlijk andere tegenstanders. In de B-poule werd door het aantal van 14 deelnemers iedere ronde ook steeds 1tripletten-wedstrijd (3 tegen 3) gespeeld.

Het was een gezellige drukte in en rond Den Opper, want naast de JdB was ook de Tafeltennis-Jeugd bezig met de afsluiting van hun seizoen. Met het mooie weer betekende dit ook wat ‘’strijd’’ om de parasols. En dat werd keurig opgelost door jeugd en oudjes!

In de A-poule ontbrak clubkampioen Gerard Vijverberg. Een blessure hield hem aan de kant. Hij was echter wel de hele middag als toeschouwer aanwezig. In deze A-poule zagen we reeds na 15 minuten Ben Straver en zijn maat Dennis Enthoven met gebogen hoofd de baan verlaten: 3-13. ‘’Tegenstander veel te sterk!’’. Ook het sportleven kan hard zijn zullen we maar denken. Ben is van deze klap in de loop van de middag nog hersteld, Dennis niet.

Einde middag, na 4 partijen bleken 2 spelers nog ongeslagen, de rest had 1 of meerdere keren verloren, ieder had echter ook minimaal 1 keer gewonnen. Winnaar werd Ron van der Velden (8 punten-saldo 32) en tweede Els van den Bosch (8 punten-saldo 25). Belangrijk voor degradatie naar de B-poule waren de onderste 4 plaatsen: 13e werd Lenny Hamerslag (2  min 14), 14e John van den Bulk (2  min 15), 15e Gijs Gravesteijn (2  min 18) en 16e de al eerder genoemde Dennis Enthoven (2  min 27).

In de B-poule was ook onze voorzitter Harry Docter te vinden. Vorig jaar weinig mee gedaan en dan wordt je lager ingeschaald, het zij zo. Voor een aantal spelers was het hun eerste toernooi, we gaan van de week horen hoe zij het gevonden hebben. Nieuw voor hen was dat er een triplet gespeeld moest worden. Ook dat zijn ze te boven gekomen.

Hoewel het er gezellig uitzag, was ook voor de B-poule de uitslag natuurlijk belangrijk. Eerste werd Harry Docter (ongeslagen met 8 punten-saldo 33) en 2e Truus van der Poel (8 – 23). Zij promoveren naar de A-poule samen met nr 3 Anita van den Driessche (6 – 16) en nr 4 Peter Havenaar (6 – 14). Laatste en zonder overwinning werd Lia van Dijk (0 – min 18). Zij had er zo te zien niet minder plezier om.

De nummers 1 en 2 van de A- en B-poule kregen als prijs een fles wijn (rood, wit dan wel rose).

Zo de kop is er vanaf. Als alles onder controle blijft volgen er dit seizoen nog 3 van deze toernooien. De eerste is op zaterdag 15 augustus.

De JdBCommissie