Ultimate Tafeltennis

Ultimate tafeltennis is een nieuwe vorm van tafeltennis waarbij op vier aaneengeschoven tafels wordt gespeeld. Op deze ‘supertafel’ ontstaat een kruising tussen tennis en tafeltennis die fysiek zwaar is maar vooral heel spectaculair om te doen én te zien. Of zoals ultimate-spelers het zelf omschrijven: vier keer zo groot en vier keer zo leuk!

De sport wordt vooral beoefend in Duitsland en Frankrijk, waar men respectievelijk spreekt van Vierertisch en ultimate ping. Er worden ook al internationale toernooien gehouden en er is zelfs een heus WK. Inmiddels neemt ook in andere landen de populariteit snel toe, waaronder Nederland. Hier is gekozen voor de naam ultimate tafeltennis of kortweg ultimate. Het eerste ultimate toernooi in Nederland, tevens NK, werd op zaterdag 27 juni 2015 gehouden bij tafeltennisvereniging TOGB. Boris de Vries won in de finale van Laurens Tromer. Een maand later werd Boris zelfs wereldkampioen bij het WK in Duitsland. Ook in 2016 organiseerde tafeltennisvereniging TOGB het NK. Martijn de Vries won de finale en ook hij werd een maand later wereldkampioen bij het WK in Duitsland. In 2017, 2018 en 2019 is het NK georganiseerd bij tafeltennisvereniging SVE (Utrecht). Ook werd Martijn de vries vanaf 2016 elk jaar weer Wereldkampioen op het WK.

Vanaf 2017 organiseert TOGB jaarlijks het Ultimate Oppertoernooi voor jeugdleden uit heel Nederland en een intern Ultimate toernooi.

In 2019 heeft TOGB de spelregels voor Ultimate Tafeltennis helemaal herschreven naar aanleiding van internationale ontwikkelingen, wijzigingen in de tafeltennisspelregels en bevinden bij het spelen.