TOGB-Koersbal – seizoen 2021 – 2022

In het winterseizoen (1 november – 31 maart) kan er ook buiten (als het weer het toelaat) Jeu de Boules gespeeld worden. Inderdaad “als het weer het toelaat”. Om niet afhankelijk te zijn van het weer spelen we bij TOGB-Jeu de Boules op donderdagmiddag in de kantine Koersbal. Sinds eind 2014 doen we dat om toch lekker bezig te zijn. In de kantine worden dan de tafels en stoelen aan de kant gedaan en worden 2 professionele koersbalmatten uitgerold.

Ook afgelopen winter werd Koersbal gespeeld. Alleen begin januari liet Corona dit een paar weken niet toe.

We spelen wedstrijden en houden een beetje een ranglijst bij. Aan de hand van die ranglijst verdelen we de aanwezigen wekelijks in een wat sterkere A-poule en een wat minder sterke B-poule. Met na iedere week promotie en degradatie. Gaat hartstikke leuk. Muziekje erbij. En aan de opmerkingen en het lachen te horen heeft een ieder het goed naar de zin! We zijn om 13.15 uur aanwezig, starten precies om 13.30 uur, houden rond 15.00 uur even koffiepauze en zijn ‘’exact’’ om 16.45 uur weer klaar. Dan wordt de uitslag van de middag in beide poules bekend gemaakt, de spullen worden gezamenlijk opgeruimd en om 17.00 uur lijkt het of er niets gebeurd is! Nog even nakaarten/borrelen en om 17.30 uur is ieder weer richting huis.

Over alle gespeelde wedstrijden (16 dit winterseizoen) is een klassement bijgehouden. Eerste werd Ben Straver (41 plaatspunten), tweede Bep van Toer (51 plaatspunten) en derde Aad Wijsman (79 plaatspunten).

Ben Straver stond het hele seizoen aan kop, de strijd om de 2e en 3e plek tussen Bep en Aad viel na 12 middagen de kant van Bep op. Aad moest daarna nog goed zijn best doen om Els Straver (95 plaatspunten) voor te blijven.

Ben Straver mag de wisselbeker, de CorAlie-cup, een jaartje in zijn bezit houden.

Het seizoen werd op donderdag 24 maart afgesloten met een toernooi

Sluitingstoernooi TOGB-Koersbal – Winnaar Aad Wijsman

Aan dit toernooi deden 12 deelnemers mee. De bedoeling was om met koppels te spelen, maar daar was het aantal deelnemers te gering voor. Er werd daarom 1 tegen 1 gespeeld. Na 6 rondes speelden de nummers 1 en 2 in het klassement de finale.

De wedstrijdleiding was in handen van Ben Straver en Aad Wijsman. De bar werd verzorgd door Adrie van Lienden. Els Straver en Anita vd Driessche zorgden voor een lekkernij bij de koffie, Adrie van Lienden zorgde voor een hapje tussendoor. Ook de aanwezige JdB-ers mochten hiervan meegenieten.

Er werd om 13.30 uur gestart. Er werd fel gestreden en tegen half 5 kon na 6 rondes de stand opgemaakt worden:

1. Aad Wijsman             11 punten – saldo + 19
  2. Els Straver                  10 punten – saldo + 15
  3. Wil van den Baard     10 punten – saldo + 11
  4. Ben Straver                09 punten – saldo + 16
  5. Adrie van Lienden     06 punten – saldo + 03

De finale werd dus Els Straver tegen Aad Wijsman. De finale ging over 3 sets. De eerste set was voor Els (3-0), de 2e (0-2) en 3e (1-2) set voor Aad. Totaalstand 4-4. Er moest een beslissende 4e set gespeeld worden. Aad wist deze nipt te winnen (0-1).

Winnaar dus Aad Wijsman, met op de 2e plaats Els Straver en 3e plaats Wil van den Baard.

Volgend winterseizoen gaan we weer verder.

Aad Wijsman