Tafeltennis – Starterstoernooi bij Scyedam

Bij onze jeugdafdeling zijn er het laatste jaar veel nieuwe gezichten te zien. Op de maandagtraining is de zaal nagenoeg vol en dat betekent 12 bezette tafels. Enthousiaste spelertjes, die de beginselen van het tafeltennis tot zich nemen. Naast training kan er vervolgens ook meegedaan worden aan toernooien en aan de NTTB-competitie. Gespeeld wordt dan tegen spelers van andere clubs. Om  een beetje een idee te krijgen wat dit inhoudt organiseerde de afdeling West samen met de vereniging Scyedam een toernooi voor starters.

Naast spelen was het doel te leren omgaan met het tellen en met de meerkampformulieren, met het leren omgaan met ‘tegenstanders’ en met de spanning die wedstrijdjes spelen kunnen geven.

Op zondag 10 april werd dit starterstoernooi gehouden. Van 10.00 – 13.30 uur in Schiedam. Voor onze club hadden zich 2 deelnemers opgegeven, Damian Haesen en Yenthe ’t Hoen. Zij speelden beiden bij de Onder 12 jaar.  In totaal deden een kleine 40 kinderen mee. Aanwezige clubs: Scyedam, Alexandria’66, Salamanders, Docos, TOV, TOGB, De Repelaar, . . . .

Verdeeld over poules van 4 spelers werd eerst tegen elke tegenstander een game gespeeld. Dit om een beetje de sterkte van de deelnemer s te bepalen. Daarna vormde je met de spelers uit je poule een team en werden  als team diverse (bal-)spelletjes gedaan tegen andere (poule-)teams. Zo leerden de kinderen uit de poule elkaar nog beter kennen. Tot slot werd er aan de hand van de uitslagen uit de eerste ronde een nieuwe poule-indeling gemaakt en opnieuw gespeeld, nu om 2 gewonnen games. Nu meer gelijk van sterkte was al heel leuk tafeltennis te zien.

De TOGB-resultaten

In de eerste ronde verloor Damian zijn eerste wedstrijd, maar won daarna van de andere 2 spelers. Door onderling resultaat werd hij uiteindelijk toch eerste in zijn poule. Yenthe won in haar poule alle wedstrijden en werd dus ook eerste. En nu kwam het mooie: Yenthe en Damian moesten tegen elkaar een barrage spelen om een plaats in poule 1 of in poule 2. Yenthe won dit en kwam in de nieuwe poule 1, Damian in poule 2.

In de tweede ronde kwam Yenthe in poule 1 niet meer tot winst en werd 3e. Damian kwam 1 keer tot winst en werd 2ein poule 2.

Na afloop kreeg ieder een medaille en gingen alle deelnemers gezamenlijk op de foto. Uit de reacties mogen we stellen dat dit een geslaagd evenement was!!

Aad Wijsman – TOGB-Begeleider.