Koersbalfront

Het is nu winter en dat betekent dat het Jeu de Boules op een laag pitje staat.

Er zijn geen toernooien en alleen als het weer het toelaat wordt er buiten met de Boules geworpen (op de dinsdag-, donderdag- en zaterdagmiddag). Wat wel altijd doorgaat is op de donderdagmiddag het Koersballen in de kantine. We weten allemaal dat de winters van tegenwoordig geen echte winters meer zijn. Een graadmeter hiervoor lijkt nu het Jeu de Boules te zijn. Bijna elke week zijn er Boulers bezig. De ene keer 8, maar soms ook wel 16 tot 20 spelers. Goed ingepakt tegen de koude wind wordt er menig potje gespeeld. Als echte diehards! De enige belemmering lijkt nog water op de baan, dat spettert waarschijnlijk te veel. Blijkbaar heeft men het goed naar de zin, daar kunnen we dus geen bezwaar tegen hebben. De voetgangers en fietsers op het fietspad aan de overkant zie je af en toe stil houden, kijken en denken: ?!?? En dan het Koersbal in onze kantine. Op de donderdagmiddag. Het spel wordt gespeeld op een speciale mat (soort groen biljartlaken van 2 m bij 10 m), die in de kantine uitgerold wordt. We spelen dit spelletje al sinds voorjaar 2014 en de animo bij onze club is groot. Sinds afgelopen oktober spelen we zelfs op 2 matten. Is die kantine dan zo groot? Ja, het past allemaal net! Elke donderdag zijn er nu zo’n 18-22 deelnemers. We spelen wedstrijden en houden een beetje een ranglijst bij. Aan de hand van die ranglijst verdelen we de aanwezigen wekelijks in een wat sterkere A-poule en een wat minder sterke B-poule. Met na iedere week promotie en degradatie. Gaat hartstikke leuk. Muziekje erbij. En aan de opmerkingen en het lachen te horen heeft een ieder het goed naar de zin! We zijn om 13.15 uur aanwezig, starten precies om 13.30 uur, houden rond 15.00 uur even koffiepauze en zijn ‘’exact’’ om 16.45 uur weer klaar. Dan wordt de uitslag van de middag in beide poules bekend gemaakt, de spullen worden gezamenlijk opgeruimd en om 17.00 uur lijkt het of er niets gebeurd is! Nog even nakaarten/borrelen en om 17.30 uur is ieder weer richting huis. Dit was even een korte impressie van wat er ’s winters overdag ook in Den Opper gebeurt. Als er nog mensen zin hebben in Jeu de Boules en/of Koersbal? U bent welkom op genoemde middagen. S.v.p. om 13.15 uur aanwezig, we maken dan de indelingen en starten vervolgens exact om 13.30 uur.

Aad Wijsman – JdB-commissie